Jak uspět u STK

Jak uspět u STK

Každý, kdo má auto musí jednou za čas absolvovat pro mnohé možná neoblíbenou technickou kontrolu vozidla. Majitel osobních aut mají povinnost je na technickou prohlídku vyvézt každé dva roky. Od první registrace musí majitelé stanici technické kontroly navštívit po čtyřech letech.

Kontroly vozidel se v posledních letech zpřísňují. Kvůli tomu, nad čím by technici před několika lety odbyli zdviženým prstem, mohou dnes majitelé aut odjet s nepořízenou. Problém však rozhodně není v tom, že by se technici, kteří STK zajišťují, sami od sebe rozhodli, postupovat při kontrole přísněji. I oni jsou totiž pod přísnějším dohledem a hrozí jim vysoké pokuty za případné pochybení.

Některé nedostatky se však opakují častěji než jiné, a tak je možné se na ně před návštěvou STK připravit. Neúspěch u technické kontroly nám mohou zapříčinit například pneumatiky. A to nejen ty příliš ojeté, ale tak to pokud máme na kolech nazuté jiné, než je uvedeno v technickém průkazu. Problém s pneumatikami můžeme mít i v případě, že budou mít jiné profilové číslo, nebo na kole jedné nápravy nebude vždy pár těch samých pneumatik. Povolené pneumatiky můžeme najít na konci technického průkazu.

Dalším problémem je únik provozních kapalin. Pokud máme dvacet let staré auto, je pochopitelné, že nebude mít zbrusu nový motor a sem tam z něj něco ukápne. Pokud z něj ale viditelně ve velké míře teče olej, pravděpodobně s tím na technické kontrole nepochodíme.

Narazit mohou také řidiči se zatmavenými skly. Obzvláště dodatečné zatmavení předních bočních a čelních skel fóliemi. Minimální světelná propustnost u těchto skel je stanovená zákonem, a pokud na ně přidáme fólie, můžeme se poměrně snadno dostat pod povolené minimum.

Na kontrolu se nevyplácí jezdit ani s nesvítícím světlem. Nesvítící žárovky mohou být považovány za lehkou závadu a auto může kontrolou projít i tak, pokud ale nesvítí levé přední potkávací světlo, může se tento nedostatek proměnit v důvod k vyhození. Kontrole na STK mohou podléhat také tachografy. I jejich funkčnost a provozuschopnost by si tedy majitelé aut měli před návštěvou STK ověřit.