Společnosti Jindřichohradecké místní dráhy můžeme vděčit za to, že těleso zdejší úzkorozchodné železnice, malebně se kroutící krajinou České Kanady, každodenně ožívá typickým zvukem motorových lokomotiv. Po jejích kolejích za letního žáru i za zimních mrazů vyráží z nádraží v Jindřichově Hradci lokomotivy řady 705 do svých dílových stanic v Obratani a Nové Bystřici.
Odhlédněme však nyní od romantických nádraží mezi voňavými lukami i od zastávek utopených hluboko v lesích. Zaměřme svou pozornost na stroje, díky kterým, několikrát denně ožívá poklidná atmosféra zdejšího kraje.
Lokomotivy řady 705 lze směle označit přídomkem nejstarších, pravidelně provozovaných lokomotiv na našem území. Stroje jsou to v porovnání s jejich „dospělými“ kolegy z klasických tratí tak malé, že se na mysl dere přídomek „roztomilé“. Ale ony opravdu roztomilé jsou! Mají však i svou historii. Vždyť první prototyp vznikl již v roce 1951, i když první skutečně provozní lokomotivy byly po technických problémech dokončeny až v roce 1954.
Bylo by nesmyslem tvrdit, že se dnes po kolejích zdejší úzkokolejky projíždí úplně stejné mašiny, jako ty z roku 1954. Naprostá většina z nich prošla od roku 2000 rozsáhlou rekonstrukcí, týkající se především kabin strojvedoucího, ale nevyhnula se pochopitelně ani pohonné jednotce, kdy původní motory byly nahrazeny pohonnými jednotkami Liaz. V útrobách lokomotiv dnes už také nenaleznete ani kamna na uhlí, která v prvopočátcích jejich provozu zajišťovala nejen vytápění lokomotivy, ale i předehřev vnitřních systémů, což bylo v zimních měsících velmi důležité. Ćeská Kanada totiž dělá čest svému jménu a teplota tu často klesá hluboko pod nulu!
A tak se tu dnes můžete setkávat s technikou, které jako kdyby se probudila k novému životu. A pořídila si k tomu nové slušivé „oblečky“ – tu zelený, tu modrý, najde se i „retro“ styl.
Přijeďte se na ně podívat.