Dálkový řidič v autě pracuje i žije

Dálkový řidič v autě pracuje i žije

Říká se, že řidič, ten těžký chleba má. A určitě je to pravda. Musí být stále bdělý, protože pokud jezdí s nákladní dopravou, má svěřené velké materiální hodnoty. Nejen drahé vozidlo s návěsem nebo přívěsem, a i náklad. Musí dávat pozor na provoz před sebou, reagovat na neustálé změny v dopravě, aby neměl nehodu.

Návěs je pro ty, kteří se v technice úplně neorientují, nejrozšířenější typ přípojného vozidla. Leží částí své hmotnosti na točně, na nápravě tahače. Přívěs má oj, kterou je ke kamionu připojen.

Dnes jsou již nákladní vozidla velmi dobře vybavena pro dálkovou přepravu, mají i více nádrží na palivo, aby dokázaly bez tankování ujet dlouhé trasy. Mívají ve svých útrobách podle druhu sto, ale i 1500 litrů paliva. Motory nákladních aut jsou velmi kvalitní, s nízkou poruchovostí a dlouhou životností. Dokáží najet i několik milionů kilometrů a jsou stále provozuschopné. Jako palivo se v nákladní dopravě většinou užívá motorová nafta.

Také kabina pro řidiče je pohodlná, v prostoru pro jednu až dvě osoby jsou lehátka na spaní, vytápění je nezávislé na chodu motoru, aby byli řidiči v teple, i když právě nejedou a odpočívají. V kabině si mohou ohřát jídlo třeba v mikrovlnné troubě a skladovat potraviny v ledničce. Některé země mají na kamionovou přepravu speciální požadavky, například vozy, které jezdí do Španělska a Itálie, musí mít nezávislou klimatizaci. Pokud tomu tak není, spánek v autě se neuznává jako odpočinek a přistižený řidič by mohl zaplatit pokutu v řádech i několika tisíc eur. Všechny kamiony, které jezdí v Evropě, musí být vybaveny omezovačem rychlosti, nastaveným na 90 km/h a tachografem. Ty, které byly vyrobeny po roce 2006, musejí mít digitální tachograf, který přesně zaznamenává pracovní dobu řidičů a dobu jejich odpočinku.

Některá vozidla autodopravy mají speciální vybavení s hydraulickou rukou. Hydraulická ruka slouží k naložení a vyložení nákladu z automobilu, na který je namontována. Je většinou umístěna přímo na rám vozidla, mezi kabinu řidiče a nástavbu. Vozy s hydraulickou rukou na větší hmotnosti mají po stranách i výsuvné opěry, aby měly větší stabilitu. Opěry také chrání rám vozu i pneumatiky před přetížením.